حکم تخلیه ملک مستاجر | روش دریافت حکم و قوانین مهم آن

حکم تخلیه مستاجر
حکم تخلیه مستاجر

ممکن است به دلایل زیادی بین مالک و مستاجر اختلافاتی پیش آید و مالک به دنبال خروج مستاجر از ملک خود از روش قانونی باشد. در قانون به شخصی که صاحب ملک است و ملک را اجاره داده است “موجر” و  شخصی که ملکی را اجاره می‌کند “مستاجر” می‌گوییم. برای خروج مستاجر از ملک به صورت قانونی باید اقدام به گرفتن حکم تخلیه کرد. آیا از مراحل قانونی گرفتن این حکم اطلاعاتی دارید؟ آیا قوانین مهم درباره این موضوع را می‌دانید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل این موضوع را بررسی کنیم.

افراز ملک مشاع

اجاره نامه و انواع آن

اجاره نامه قراردادی است بین موجر و مستاجر که قوانین و شرایطی در آن نوشته شده است که دو طرف معامله موظف هستند این شرایط و قوانین را به درستی رعایت کنند. از لحاظ قانونی 3 نوع اجاره نامه وجود دارد که به صورت زیر است :

  1. اجاره نامه دستی
  2. اجاره نامه بنگاهی
  3. اجاره نامه رسمی

اجاره نامه های دستی توسط طرفین قرارداد نوشته می‌شود اما اجاره نامه های رسمی در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود. همچنین ممکن است اجاره نامه در دفاتر املاک تنظیم شوند که به آن اجاره نامه بنگاهی می‌گویند.

بیشتر بخوانید :

نکات مهم حقوقی درباره اجاره ملک

درخواست حکم تخلیه

درخواست حکم تخلیه ملک

از نظر قانونی صاحب ملک یا موجر می‌تواند در صورت گذشتن زمان اجاره نامه و یا رعایت نکردن شرایط اجاره نامه اقدام به گرفتن حکم تخلیه کند. برای دریافت حکم تخلیه باید شرایطی وجود داشته باشد. اگر یکی از شرایط زیر را نیز به عنوان مالک دارید می‌توانید جهت گرفتن حکم تخلیه اقدام نمایید.

  • حضور مستاجر در ملک با وجود آنکه زمان اجاره نامه به پایان رسیده است.
  • گذشت حداقل سه ماه بعد از زمان پرداخت اجاره و پرداخت نشدن مبلغی توسط مستاجر به مالک.
  • انتقال دادن ملک توسط مستاجر به شخص دیگر.
  • استفاده نادرست و غیر قانونی از ملک توسط مستاجر.

برای دریافت حکم تخلیه باید به اداره ثبت مراجعه نمایید اما قبل از آن توجه داشته باشید که قراردادی که بین شما و مستاجر تنظیم شده است باید در دو نسخه بوده باشد و یک نسخه در اختیار مستاجر باشد تا مراجع قانونی بتوانند مطمئن شوند که فرد مستاجر از تمامی شرایط و قوانین قرارداد آگاه است. همچنین در هنگام تنظیم قرارداد باید 2 نفر به عنوان شاهد قرارداد را امضا کرده باشند. شما برای دریافت حکم تخلیه نیاز به سند رسمی ملک و اجاره نامه اصلی دارید تا بتوانید ادعای خود را به درستی و به صورت قانونی ثابت کنید.

آیا بین دستور تخلیه و حکم تخلیه تفاوتی وجود دارد؟

هنگامی که برای گرفتن حکم تخلیه اقدام می‌کنید باید جلسات دادرسی تعیین شود و بعد از تشکیل جلسات رسیدگی دو طرف دفاعیات خود را بیان میکنند و دادگاه حکم تخلیه را صادر میکند اما دستور تخلیه فقط با بررسی اجاره نامه انجام می‌شود و جلسه ای تشکیل نمی‌شود.

زمان گرفتن حکم تخلیه
زمان گرفتن حکم تخلیه

چقدر زمان برای گرفتن حکم تخلیه نیاز است؟

اگر بخواهید بدون کمک گرفتن از یک وکیل ملکی اقدام به گرفتن حکم تخلیه بکنید، ممکن است چندین ماه درگیر روند قانونی آن باشید و دلیل آن اطلاع نداشتن شما از قوانین و روند اداری می‌باشد. اما اگر از یک وکیل ملکی درخواست کمک و مشاوره کنید و پرونده تخلیه ملک خود را به وکیل ملکی بسپارید، می‌توانید در طی نهایت 1 ماه حکم تخلیه را بگیرید.

چگونه برای اجرای حکم تخلیه نیرو از اجرای احکام بگیریم؟

بعد از اینکه شما حکم تخلیه را دریافت می‌کنید، 20 روز زمان برای اعتراض و تجدید نظر وجود دارد و اگر مستاجر مدارک کاملی در اختیار داشته باشد و مستندات قوی ای داشته باشد می‌تواند از حق خود دفاع کند. اگر اعتراضی صورت نگیرد مالک برای گرفتن اجراییه اقدام میکند و بعد از گرفتن اجراییه 10 روز دیگر زمان داده می‌شود و بعد از گذشت زمان 10 روز و حل نشدن مشکل مالک میتواند توسط نیرو های کلانتری و اجرای احکام برای تخلیه ملک خود اقدام کند.

حکم تخلیه بدون سند رسمی
حکم تخلیه بدون سند رسمی

اگر قرارداد رسمی برای اجاره ملک خود نداشته باشیم باید چه کنیم؟

تصور کنید که شما قرارداد رسمی ای با مستاجر خود ندارید و مستاجر هم بنا به دلایلی ملک شما را تخلیه نمی‌کند و یا اینکه طبق قوانین و شرایطی که اعلام کرده بودید سکونت خود را ادامه نمی‌دهد و شما قصد دارید تا او را از ملک خود بیرون کنید. در این زمان باید از راه های قانونی دیگری اقدام کنید. برای مثال شما می‌توانید از راه تصرف عدوانی یا خلع ید اقدام به تخلیه ملک خود کنید. ممکن است با خود بگویید که پیچیدگی های زیادی درباره گرفتن حکم تخلیه ملک و یا تخلیه کردن ملک خود وجود دارد که باید به شما بگوییم که بله همینطور است اما شما می‌توانید با استفاده از مشاوره رایگان وکیل ملکی بهترین راه حل های قانونی را برای تخلیه ملک خود انتخاب کنید.

تصرف عدوانی چیست؟

وکیل ملکی در سراسر ایران
وکیل ملکی در سراسر ایران

وکیل ملکی برای حکم تخلیه ملک

موسسه حقوقی عدل مبین با داشتن تیمی مجرب از وکلای ملکی خدمات ویژه ای را جهت گرفتن حکم تخلیه ملک خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره رایگان تلفنی، سوالات خود را در این زمینه بیان کنید. امروزه در شهر تهران با توجه به بالا بودن قیمت ملک، تعداد اجاره نشینان روز به روز بیشتر می‌شود. غرب تهران نیز از مناطق بسیار مهم و از نظر ملک محسوب می‌شود.موسسه حقوقی عدل مبین بهترین وکیل ملکی در تهران را برای پرونده شما معرفی می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان و ارتباط با ما با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بوده؟

با کلیک بر روی ستاره امتیاز دهید

میانگین امتیاز: 4 / 5. تعداد نظرات: 3

شما امتیاز دهنده این مطلب باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *